Ruim 5.000 webwinkels gesloten. Weet waar u aan begint!

Vanuit het CBS werd afgelopen week bekend gemaakt dat ruim 5.000 webwinkels haar deuren hebben gesloten. Recessie? Onkunde? Wij leggen de tien grootste valkuilen aan u voor!

1. Niet weten waar je aan begint

Veel ondernemers zijn van mening een webwinkel "er even bij" te kunnen doen. Niets is minder waar; een webwinkel is een tweede filiaal van uw organisatie en heeft minimaal de aandacht nodig die u aan een tweede fysieke vestiging zou besteden. Zo is het verstandig te starten met een uitgebreid ondernemingsplan waarin alle facetten van de webwinkel worden toegelicht.

2. Niet durven investeren

Veel ondernemers starten met een voordelige webwinkel via één van de vele online aanbieders. Voordeel is dat u direct kunt starten, nadeel is dat er niemand even met u meedenkt over de te volgen online strategie en uitstraling die uw webwinkel dient te hebben. Ook in dit geval is de regel "goedkoop = duurkoop" van toepassing.

3. Niet verdiepen in de juridische consequenties van een webwinkel

Wist u als ondernemer dat wanneer iemand niet tevreden is over uw product hij of zij dit product zonder extra kosten te maken weer aan u kan retourneren? U dient zelfs de gemaakte verzendkosten van de klant te betalen! En indien het product reeds betaald is u de betaalde gelden binnen dertig dagen dient te voldoen aan de klant?

De juridische regels voor ondernemen op internet zijn zeer divers en niet altijd voor ondernemers goed te begrijpen. Verdiep u hier goed in en laat u adviseren voordat u start met een webwinkel!

4. Persoonsgegevens van klanten niet serieus nemen

Per 1 januari is de wet bescherming persoonsgegevens gewijzigd. Dit houdt in dat u als ondernemer verantwoordelijk bent voor de data en persoonsgegevens op uw webwinkel. Veel ondernemers zijn hier niet bewust mee bezig!

5. Zorgen dat de producten op de juiste manier in beeld komen

Heeft u uw producten al juist in beeld op de webwinkel? De foto's die u in de grootste zoekmachines kan vinden mag u namelijk niet zonder overleg met de fotograaf gebruiken! Voorkom hoge boetes en stel van te voren een plan op om het juiste beeldmateriaal te laten maken door een fotograaf of in te kopen via de leveranciers van uw producten.

6. Promotie en marketing

"Mijn webwinkel staat online! Nu komen de klanten wel!" Niet dus...

Wanneer uw webwinkel live staat dan begint het grote spel van online marketing, klanten trekken, hoog in de zoekmachines komen en het online adverteren om uw webwinkel onder de aandacht te brengen bij uw klanten. Laat dus van te voren een gedegen online marketingplan opstellen met alle activiteiten die u dient uit te voeren om uw potentiële klanten te bereiken!

7. U bent verantwoordelijk voor de garantie op de producten die u verkoopt

Niet de fabrikant, of uw leverancier, maar u als ondernemer bent verantwoordelijk voor de garantieafhandeling van de producten die u online verkoopt. Feit blijft dat de klant een overeenkomst met uw organisatie heeft, en u dus in het geval van een ondeugdelijk product aansprakelijk kan stellen om het probleem te verhelpen of met een vergelijkbaar (werkend) product te komen.

8. Niet te bereiken

Uw klant vindt niets zo storend als niet gehoord worden. Goede communicatie is dan ook een essentieel onderdeel van uw webwinkelactiviteiten. Denk er goed over na hoe en op welke tijden u bereikbaar bent. Gouden tip: Persoonlijke aandacht werkt nog altijd het beste!

9. Enkel denken vanuit u als ondernemer

Als ondernemer is het voor uw cashflow natuurlijk heerlijk als al uw klanten via iDeal of PayPal de bestellingen doen, u heeft het geld direct op de rekening! Echter vinden uw klanten dit wel prettig? Denk goed na over betalingsmethodiek en verzendmethodiek en houdt hierbij voornamelijk de klant centraal!

10. Denken dat u alles alleen kunt

Niemand heeft verstand van alle zaken die er bij komen kijken om een webwinkel te starten en hierna in de benen te houden! Vraag tijdig om ondersteuning bij uw webwinkelactiviteiten en laat u door de juiste partijen ondersteunen!

 

Heeft u een vraag?

Wij helpen u graag met uw vragen.

Onze laatste marketing artikelen

Een goed begin...

Acsense aan de basis van een internationaal zuivel- en vleesmerk

Webwinkel starten?

Beter een goede buur dan...